Gibson Florentine Mastertone tenor 1927
FON 8759-3. All original condition including the pickguard. The pot construction features a two-piece flange and a forty-hole archtop tone ring. The tailpiece is a Grover two-hump clamshell. The neck features a pearloid peghead overlay inlaid with rhinestones in what was meant to be a bouquet of flowers but is commonly referred to by collectors as an “ice cream cone”; the fingerboard is also pearloid and is decorated with hand-painted scenes of Venice. The neck heel, peghead back, and resonator are elaborately carved and painted, and all hardware is gold-plated and heavily engraved. The tuners are the original “Two-band” pegs with genuine mother-of-pearl buttons. „White holly“ finish, which is in fact white – painted maple. The neck, rim and resonator feature the „Checkerboard“ binding which is the only departure from the catalog specifications. Rogers hide head.
The Florentine model was introduced in 1927 and had been the most expensive banjo in the Gibson line before the All-American model was added in 1930. It was offered at $450 and only cca 130 banjos were ever produced. Florentines were available in a variety of woods and trim options.
This particular instrument was owned by the Austrian immigrant John Augustine who came to USA in the 30´s and lived in the Boston area. He played in the „Brockton Banjo Band“, the logo of the band is still intact on the period case. After his death the banjo remained in the family and was eventually sold to the private collector in Austria in the early 90´s. Since then it hasn´t been played much and thus it remains in fantastic condition. We purchased the banjo in 2022.
Update 2024: Last year, this banjo underwent a conversion to the five-string. The new neck was built by Jaroslav and Jan Prucha, featuring the rosewood fingerboard, „Checkerboard“ binding, Florentine Custom Special inlays and detailed carvings on the heal, back and sides of the peghead. The carving job was carried out by Mr. Jiri Krbecek, who did a fantastic job. Mr. Prucha did all the tint work, color matching and the finish.
The final result is a work of art, one of the best conversion projects we have ever encountered.
Sériové číslo 8759-3. Původní stav včetně pickguardu. Konstrukce sestává z dvoudílné flange a arch-top toneringu se 40 dírami. Struník je Grover clamshell two-hump. Hlavička krku je kryta celuloidem osazeným barevnými kamínky tvořící jednak logo Gibson a jednak motiv kytice který je však sběrateli nazýván „kornout zmrzliny“; hmatník je taktéž kryt celuloidem a poziční značky jsou ručně malovány benátskými motivy. Patka krku, zadní strana kolíkové hlavy a rezonátor jsou ozdobeny propracovanou řezbou, která je opět ručně barvena. Veškeré kovové díly jsou pozlaceny a velmi detailně gravírovány. Ladící kolíky jsou typu Grover „Two-band“ a olivky jsou z perletě. Použité dřevo je javor, který je lakován barvou „bílý-cesmín“. Krk, rezonátor a korpus je lemován černo-bílou obložkou, což je jediný rozdíl oproti katalogové specifikaci. Kožená blána Rogers.
Model Florentine byl uveden na trh v roce 1927 a byl nejdražším banjem Gibson až do roku 1930, kdy byl zaveden model All-American. Byl nabízen za $450 a bylo vyrobeno pouze asi 130 kusů. Florentine byl nabízen v několika variantách použitého dřeva a zdobení.
Tento nástroj vlastnil jistý rakouský emigrant jménem John Augustine, který přišel do USA v 30. letech a žil v Bostonu. Byl členem Brockton Banjo Bandu, jehož logo je stále čitelné na původním futrálu. Po jeho smrti zůstalo banjo v rodině a na počátku 90. let bylo prodáno sběrateli z Rakouska. Za posledních 30 let se na nástroj skoro vůbec nehrálo a proto zůstal ve fantastickém stavu. Vintage Beauty koupila banjo v roce 2022.
Update 2024: V minulém roce bylo banjo opatřeno pětistrunným krkem, který byl vyroben Janem a Jaroslavem Průchou. Krk je opatřen palisandrovým hmatníkem, ozdobnou „Checkerboard“ lištou, vykládáním ve stylu „Florentine Custom Special“, velice detailní řezbou na patce krku, boku a zadní ploše hlavičky. Fantasticky propracovanou řezbu provedl pan Jiří Krbeček. Jarda Průcha dodělal polychromii řezby, tónování a konečný lak.
Výsledek této konverze je uměleckým dílem, které je naprosto výjimečné.